Miturile eşecului în business: Asocierea automată cu frauda

Type:
Comunicate
|
Date:
2017-06-28

Doar 6% dintre falimente sunt frauduloase, în ciuda percepției extrem de răspândite care asociază automat eșecul cu practici neoneste.

București, 20 iunie 2017. Antreprenorii care eșuează într-o afacere sunt afectați de stigmatul social al fraudei. Potrivit studiului "Bankruptcy and second chance for honest bankrupt entrepreneurs", bazat pe informații colectate din 33 de țări, doar o treime dintre respondenți fac diferența între oamenii de afaceri care au eșuat cinstit și cei care au dat greș din cauze neoneste. Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că, în realitate, doar 6% dintre falimente sunt frauduloase, conform studiului "Value of Failure", realizat cu ajutorul datelor Eurostat și finanțat de Comisia Europeană în anul 2016.

"Destigmatizarea eșecului în business este esențială pentru o economie sănătoasă. Mai ales în contextul în care numărul antreprenorilor care dau greș este mult mai mare decât al celor care intră în mediul de business, iar numărul celor în serie e în scădere. Comunitatea oamenilor de afaceri trebuie să combată această asociere dăunătoare, care poate afecta pe termen lung cariera oricăruia dintre ei prin decredibilizare. De fapt, foarte puțini dintre antreprenorii care s-au confruntat cu dificultăți sau faliment au făcut-o din motive neoneste", a declarat Andreea Anghelof, asociat coordonator CITR. 

La nivel european, o treime dintre respondenți cred că la baza unui faliment stă o cauză neonestă. În România eșecul este, de asemenea, asociat cu frauda: CITR a desfășurat în anul 2016 un studiu la nivel național care relevă faptul că 11% dintre respondenți (oameni de afaceri, bancheri, consultanți) sunt de părere că o infracțiune sau o fraudă este sursa falimentului unei firme. Mai mult, perspectiva creditorilor, direct interesați de recuperarea datoriilor din partea companiilor ce intră în insolvență, este chiar mai pesimistă: 15% dintre ei cred că principala cauză a insolvenței este o cauză neonestă.

Pe acest fond, confuzia dintre eșec și fraudă în business are efecte negative de proporții. Antreprenorii sunt izolați imediat ce apar semne de dificultate, sunt sufocați de controale, pierd legătura cu partenerii de business, clienții nu le mai cumpără serviciile sau produsele, băncile înăspresc regulile de finanțare, iar potențialii investitori își pierd încrederea.

Antreprenorii  în serie (cei care au dezvoltat cel puțin trei business-uri) sunt cei mai afectați de stigmatul social al fraudei. Numărul acestora continuă să scadă la nivel european, potrivit studiului "Prin ce se distinge un antreprenor în serie", de Ari Hyytinen și Pekka Ilmakunnas, publicat de Oxford University Press. Doar 15% dintre antreprenorii europeni au experiența insolvenței și găsesc soluții pentru redresare. Antreprenorii în serie sunt mai bine conectați social și pot găsi mai ușor surse de finanțare decât cei neexperimentați. În plus, învață din experiența eșecului, iar următoarele lor afaceri sunt mai performante decât cele anterioare, potrivit cercetării "Cum să faci față eșecului: antreprenorii în serie și costurile schimbării sectorului de activitate de la un business la altul", de J.P. Eggers și Lin Song, publicat în Academy of Management Journal în anul 2015.

Principalele cauze ale eșecului în afaceri reiese din studiul CITR care a analizat în anul 2016 percepțiile a aproape 100 de antreprenori, bancheri și consultanți români: decizii nefondate pe analize financiare pertinente, ci pe flerul personal, erorile de management cauzate de creșterea afacerii în lipsa unei pregătiri manageriale pe măsură și întârzierea plăţilor partenerilor – creanţe nerecuperate. 

DESPRE CITR GROUP

CITR Group asistă companiile în procesul lor de recuperare prin furnizarea soluțiilor de reorganizare, restructurare și investiții. Grupul are resurse pentru gestionarea tuturor domeniilor de business, atât în, cât și în afara procedurilor judiciare. Fondat în 2014, misiunea acestuia este anticiparea nevoilor antreprenorilor și îmbunătățirea continuă a serviciilor oferite companiilor, astfel încât orice impas economic să fie transformat într-o oportunitate de business. Sub umbrela CITR Group funcționează societățile CITR, CIT Restructuring si CIT Resources.

CITR este o societate de practicieni în insolvență, lider al pieței de profil din România. Cu o experiență de peste 16 ani și cu un portofoliu de peste 850 de proiecte, gestionează, în prezent, o masă credală de peste patru miliarde de euro și un patrimoniu de peste 650 milioane de euro. CITR a distribuit creditorilor peste 400 de milioane de euro în ultimii cinci ani, din care 100 de milioane de euro doar în 2016. CITR are 10 filiale în toată țara și oferă soluții personalizate prin cei peste 120 de specialiști.

CIT Restructuring este o societate orientată pe restructurări de business în afara insolvenței, formată din specialiști cu o experiență de peste 16 ani în domeniu. Societatea este specializată în tranzacții și debt restructuring, soluții de finanțare și de management, diagnoză și planificare strategică.

CIT Resources este o companie axată pe finanțarea societăților românești în dificultate prin investiții în companiile cu capacitate de redresare operațională imediată.

Flowers

test