București, 18 septembrie 2024 – CITR în calitate de administrator judiciar face cunoscute măsurile luate în procedura de insolvență, următorii pași precum și care sunt condițiile necesare pentru redresarea companiei Damen Shipyards Mangalia („DSMa”).
De la preluarea mandatului, pe lângă atribuțiile expres prevăzute de lege, principala preocupare a CITR a fost să sprijine compania în atragerea de noi clienți și de capital de lucru astfel încât să își poată continua activitatea curentă. De asemenea, CITR a identificat activele care nu au legătură cu activitatea curentă a companiei și a demarat valorificarea acestora prin licitație publică, de cu scopul de a sprijini compania în asigurarea de fonduri operaționale, inclusiv pentru plata salariilor. Printre activele pentru care se vor organiza licitații în perioada următoare se numără cămine și case neutilizate, autobuze nefuncționale și terenuri agricole, toate din afara șantierului.
„Pentru că am identificat, încă de la primele analize, un potențial de redresare a acestei companii, prioritatea numărul unu în această perioadă a fost sprijinirea companiei în identificarea unor contracte noi, care să asigure continuarea activității curente. În acest sens compania a contractat deja lucrări de reparații pentru două nave și, în același timp, ne aflăm în discuții cu potențiali clienți pentru contractarea unor proiecte mai mari care să asigure necesarul de cash pentru cel puțin următorii ani. În același timp, compania se concentrează pe eficientizarea activității operaționale.” a spus Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR.
Cu sprijinul CITR, DSMa a reușit să semneze contracte pentru reparația a două noi nave, un tanc petrolier de 274,5 m, cu o capacitate de transport de 157.022 tone și un transportor de produse chimice și petrol de183m și o capacitate de transport de 50,994 tone. Lucrările de reparație pentru fiecare dintre acestea vor dura aproximativ o lună de zile și vor începe la finalul lunii septembrie.
Principala provocare specifică activității companiei este legată de accesarea resurselor financiare necesare continuării activității și susținerii unor contracte de magnitudinea corespunzătoare a șantierului naval. Structura de costuri și profilul activității companiei fac absolut necesară încărcarea la o capacitate cât mai aproape de maximum a întregului șantier.
„Pe termen lung, compania are în vedere posibilitatea de contractare a unor noi proiecte pentru construcții de structuri offshore în condițiile în care în vara anului 2025 este posibil să fie lansate noi proiecte în acest sens. În același timp, avem în vedere și creșterea productivității și a profitabilității activității curente prin implementarea unor măsuri de eficientizare a costurilor. Nu în ultimul rând, atragerea de parteneri strategici care ar putea aduce capital și expertiză de afaceri este una dintre oportunitățile pe care le avem în vedere.” a adăugat Florin Constantin, Senior Partner CITR și manager de proiect.
Rolul administratorului judiciar debutează la deschiderea procedurii de insolvență a companiei odată cu desemnarea decisă de judecătorul sindic. Conform mandatului legal, rolul CITR este acela de a identifica soluțiile optime pentru redresarea companiei. Pașii care urmează în procedura de insolvență sunt definirea strategiei de redresare și planul pentru realizarea acesteia.
Etapele esențiale derulării procesului de redresare sunt: analiza situației actuale a companiei în ceea ce privește datoriile companiei care vor fi consemnate în tabelul definitiv al creanțelor, apoi identificarea structurii optime a patrimoniului, eficientizarea unităților de producție deținute de companie, precum și analiza capacității operaționale de derulare a unor proiecte la nivelul potențialului șantierului.
„Ca urmare a identificării tabloului complet, CITR va putea propune apoi un plan de reorganizare având ca obiectiv echilibrarea activității și plata datoriilor.” a concluzionat Florin Constantin.
Industria construcțiilor navale
În prezent, în industria construcțiilor navale din Europa funcționează aproximativ 200 de șantiere navale mari, dar acestea dețin doar 7% din comenzile mondiale de construcții de nave noi. În 2023, constructorii navali din Europa au deținut doar 15% din piața mondială a construcțiilor de nave, în timp ce Asia a deținut 73% din piață (China 41%, iar Coreea de Sud 32%) .*
Asia consideră construcția de nave un domeniu strategic și sprijină masiv industria prin subvenții la energie și materii prime, precum și alte facilități. În aceste condiții, șantierele navale din Asia pot oferi prețuri de construcție mai mici cu 30-40% decât cele din Europa.*
Damen Mangalia este cel mai mare şantier naval din România şi unul dintre cele mai mari şantiere din Europa. Astfel, DSMa concurează nu numai cu șantiere din Europa şi Turcia, dar si cu șantierele din piața asiatică.
Noile direcții de dezvoltare din domeniu profilează obiectivul ca până în 2050 industria navală din Europa să își recâștige capacitatea de producție dar și capacitățile tehologice care să le permită constructorilor europeni să concureze pe toate segmentele de construcții de nave noi și în acest sens este necesară instituirea la nivelul Uniunii Europene a unui set de măsuri.*
*Sursa: ANCONAV
Despre Damen Shipyards Mangalia
Damen Mangalia este cel mai mare şantier naval din România şi unul dintre cele mai mari şantiere din Europa. Astăzi șantierul înseamnă o suprafață de peste 1.000.000 mp, chei cu o lungime de peste 1.5 km, 3 docuri uscate de peste 300 m fiecare, atelier de 28.000 mp pentru montaj panouri cu linii semi-automatizate, atelier de asamblare secțiuni curbe de peste 30,000 mp, 18 macarale și 11 alte ateliere.
Conform evidențelor contabile, activele totale ale DSMa sunt de 1,26 mld lei din care active imobilizate 0,26 mld lei si active circulante 1 mld lei. Datoriile sunt 1 miliard de lei.
DSMa are astăzi 1.453 angajați, dintre care 761 activi şi 692 în șomaj tehnic declanșat anterior procedurii. Insolvența a fost deschisă la 19 iunie 2024.