Primul an de la falimentul City Insurance pentru CITR. Care sunt punctele comune între marile falimente din domeniul asiguraărilor din ultimii ani.

Type:
CITR News
|
Date:
2023-04-26


Din februarie 2022, CITR gestionează cel mai mare faliment din istoria recentă a României, City Insurance. În prima etapă a proiectului, echipa CITR a creat o bază de date de persoane asigurate și a notificat peste 70.000 de creditori, folosind instrumente special dezvoltate pentru a eficientiza tot procesul. În același timp, compania a elaborat, în doar 4 luni, raportul de cauze privind falimentul CITY Insurance, totul, într-un proces transparent. Povestea continuă cu lichidarea patrimoniului și recuperarea creanțelor. Despre acestea dar și ce va urma, am stat de vorbă cu Oana Munteanu, Senior Partner CITR, și managerul cazului City Insurance.

 

1. A trecut puțin peste 1 an de la falimentul CITY INSURANCE, care este cel mai mare din istoria recentă a României. Care a fost rolul CITR  și ce a însemnat pentru voi gestionarea acestui proiect?

Rolul CITR în gestionarea falimentului CITY Insurance a fost și este în continuare identificarea tuturor datoriilor, tuturor bunurilor și a sumelor de bani existente, respectiv valorificarea bunurilor, gestionarea litigiilor în care compania este parte și nu în ultimul rând, identificarea motivelor pentru care compania a ajuns în această situație.

Deși este al treilea faliment din asigurări pe care îl gestionăm, proiectul CITY este marcant  prin complexitatea lui, impactul la nivel național și internațional, dimensiunea companiei, a numărului de asigurați,  dimensiunea expunerii datoriilor, dar si prin numărul litigiilor aflate pe rol în țară și în străinătate.

Un an calendaristic pare mult, în realitate pentru noi, echipa care a gestionat acest proiect, timpul s-a contractat de la momentul intrării acestui proiect în portofoliul CITR Cluj. Au urmat demersuri contra cronometru, precum etapa analizării a peste 1.600 de declarații de creanță, notificarea a peste 70.000 de creditori și apoi etape ce au necesitat analize foarte complexe, cum au fost cele pentru identificarea cauzelor care au determinat falimentul CITY, sau coordonarea a peste 10.000 de litigii. Fiindcă au fost atât de mulți oameni impactați, ne-am propus să ajungem cât mai repede la soluții și totul printr-un proces foarte transparent prin care am comunicat fiecare pas al acestui proiect.

Gestionarea unui proiect de această anvergură a presupus și o intensă transformare digitală. Am investit în digitalizarea și automatizarea proceselor pentru a ne eficientiza și pentru a asigura cel mai bun rezultat pentru stakeholderi. Putem avea acces la informații din dosare în timp real și astfel putem oferi predictibilitate și transparență întregului proces.

CITY a dovedit că o companie de asigurări are un impact mult lărgit, diferit față de alte domenii de activitate prin  faptul că subscria preponderent polițe RCA, dar și polițe de garanții care au afectat în primă fază milioane de asigurați, persoane fizice și persoane juridice. Din perspectiva asigurărilor de garanții, falimentul CITY a cutremurat la propriu un sistem întreg. O mare parte dintre obiectivele de infrastructură din România erau asigurate CITY, iar faptul că nu au putut fi preluate de către alți asiguratori din piață a determinat modificări legislative urgente pentru identificarea de soluții alternative astfel încât să nu asistăm la blocaje sistemice în domeniul infrastructurii.

Efectele CITY s-au resimțit în viața și activitatea a milioane de persoane fizice, rolul poliței RCA fiind unul esențial în buna funcționare a unui element omniprezent – circulația auto. Incertitudinea generată de anularea polițelor, nesiguranța conducătorilor auto, la gândul că ar putea suferi o daună neacoperită, chiar și temporar, a creat foarte multă neliniște și o nevoie evidentă de claritate și comunicare rapidă și constantă.

Toate datoriile generate de polițele existente, atât cele deja produse cât și cele potențiale și încă valabile până la încetare, s-au transformat în declarații de creanță și cereri de plată gestionate de noi în calitate de lichidatorul judiciar. Echipa noastră de proiect a trebuit să aibă toate cunoștințele tehnice necesare și infrastructura pentru a trece prin propriile filtre și a cuantifica cererile.

 

2.  Ce similarități ați observat între cele 3 falimente ale companiilor de asigurări?

Prima experiență cu un faliment în asigurări  a fost în cadrul companiei  CERTASIG care, deși ca dimensiune este mult redusă față de CITY, activa în ramuri variate ale asigurărilor, precum cele de garanții, asigurări maritime, property etc. cu impact important în domeniul construcțiilor și al daunelor maritime. Aveam alături toată experiența echipei din Cluj care a gestionat proiectul CARPATICA.

Strategia implementată atât de City cât și de Carpatica a fost de a crește accelerat cota de piață prin prețuri mici, daunele acumulate ulterior nemaiputând fi acoperite. Un alt element major, în mod deosebit în ceea ce privește City, au fost investițiile neprofitabile și pierderile generate de acestea care au redus substanțial sumele disponibile pentru plata despăgubirilor.

CERTASIG a ales să subscrie în domenii care i-au adus și daunalitate mai mare decât anticipaseră, cum au fost cele decurgând din daunele maritime sau din daune produse în cadrul unor obiective mari de infrastructură.

 

3. Ce urmează în acest proiect?

Pe scurt, etapele proiectului au fost: notificarea creditorilor, întocmirea tabelului preliminar de creditori, gestionarea contestațiilor pe marginea tabelului preliminar, valorificarea patrimoniului, demararea demersurilor de recuperări creanțe. Având în vedere dimensiunea companiei, totul se petrece la un nivel foarte mare și foarte complex.  Acum putem spune că după doar un an intrăm într-o oarecare liniaritate pentru că am comprimat mult demersurile astfel încât să maximizăm șansele de recuperări de sume. Volumul rămâne mare dar relativ constant astfel încât ne putem concentra și pe alte proiecte de impact.

În perioada următoare avem ca principal obiectiv derularea operațiunilor de recuperări creanțe ce decurg din mai multe zone, precum din activitatea de reasigurare, unde CITY Insurance are de recuperat peste 180 de milioane de EURO, litigii ce se vor desfășura în instanțe de arbitraj din Elveția, Marea Britanie și România. În al doilea rând, ne uităm la recuperarea creanțelor din împrumuturile fictive contractate dar și a dobânzilor plătite în acest sens, unde se însumează peste 29 mil. EUR. Colaborăm cu societăți de avocatură de renume pentru a maximiza șansele de recuperare. La toate acestea se adaugă acțiunile în regres cu sume de recuperat de peste 159 milioane de lei. În paralel finalizăm și demersurile de valorificare a activelor rămase în patrimoniul CITY.

 

4. Puteți împărtăși câteva lecții  cu care au venit aceste experiențe?

Aceste experiențe au venit cu lecții foarte valoroase, într-adevăr. Prima este despre cum o foarte bună organizare poate face diferența între succes și haos când este vorba despre volume uriașe de activitate.

Este esențial să fii permanent pregătit să gestionezi proiecte noi și complexe, să fii înconjurat de specialiști, să accepți că nu poți gestiona domeniile de activitate fără specialiști cheie, să investești în oameni, în pregătire și nu în ultimul rând în digitalizare.


Articol publicat de Profit.ro 

Flowers

test